fredag 13 januari 2012

Kille - Wikipedia

Jag o Johan är riktiga Kortleks-spelare.
Spelar mycket kort, av alla dess slag.
..Men..
Johan har pratat såå mycket och gott om något kortspel som heter
 "Tjille el Chille".
Tog en evighet och hittade något på google.
(kanske inte ens är det rätta jag hittat)
Han har kikat när vi vart i olika affärer efter en chille lek.
Har ju inte kunnat hjälpa honom eftersom jag inte haft en sussning om vad jag skulle leta efter.
..Men..
Så här ser den alltså ut.
*
Någon som känner igen den?



Tog ut lite "Regler & Fakta" från Wikipedia
(om man nu kan lita på de vill säga)

Kille - Wikipedia: Kille (uttalas: tjille) är ett av de äldsta svenska kortspelen. Spelet som spelas med en egen sorts kortlek, har anor till 1300-talets Italien och spelet Cucu. Kortspelet förändrades på sin vandring genom Europa och blev känt i Sverige som cambio, eller camfio när det kom hit på 1600-talet. Det mer folkliga namnet kille är sannolikt slang för det högsta kortet i killeleken, harlequin.


De vanligaste varianterna av Killespel är uteslutande hasardspel. Den äldsta varianten, enkorts- eller byteskille, är ett mycket enkelt hasardspel där insatsen ökar i snabb takt.
Det idag vanligaste sättet att spela kille är knack- eller femkortskille.
Andra varianter är auktionskille och pokerkille.


Killeleken består av 42 kort. Det finns bara en färg i Kille men två kort av varje valör, alltså 2*21 kort. Valörerna är i rangordning från högsta till lägsta:
Harlequin (Kille)
Kuku (Gök)
Husar (Husse)
Husu (Svin, Gris, Svinhugg)
Kavall
Värdshus
Lilja 12, 11, 10...3, 2 ,1
Kransen (Krans)
Blompottan (Potta, Blomkrukan)
Blaren (Blarre)

Verkar lite halv klurigt måste jag säga!!
men
 säger Darlingen min att det är skoj så är det garanterat de!!
Kanske ska ge mig på att ta tåget in till stan o kika efter en sån här lek o överaska honom med en
Chille lek lagom till Fredag kvällen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna några Fotspår efter dig... =)